סיבות ונסיבות

"עלייה מתמדת" של ילדים מדוכאים!

  צלצל/י 0509006596

 

                                                                                         

                                                                  

                                                          

 

יותר ויותר מתבגרים נמצאים במצב של דיכאון. עליה מגמתית ומדאיגה כבר אמרתי?!

התמקדות תמידית ב-אין במקום ב-יש.

חשבו על הנקודות הבאות:

 

1.חשש מתמיד מכישלון.

2.חוסר תקשורתיות עם הסביבה.

3.דור השפע.

4."עובר" נתינה.

5."עובר" פינוק שלילי.

6."סביבה קרובה" חסרת "כלים" מעשיים להצלחה ואושר.

 

הרבה פעמים אני גם שומעת את המשפט: זה לא אני זה: הם/הוא/היא/אתם.

אני פוגשת הרבה פעמים משפחות מרובות ילדים שהילדים שמחים ומאושרים. יש רצון גדול להצלחה ולהוכחה עצמית. אני משליכה את התופעה המעניינת הזו לשרשרת הפיקוד "בסביבה" הקרובה של הילדים. בבית בו גדלים הרבה ילדים, הגדול "מגדל את הקטן יותר ממנו וכן הלאה... הרבה סמכות מואצלת לעבר ילדים אלו. הם גדלים תוך כדי רכישת תובנות רבות לגבי אחריות אישית וכללית. כדי "להסתדר" בחיים, מתפתח אצלם הצד היצירתי המכוון לפתירת "בעיות" שצצות בשטח(לא תמיד נמצא הורה מפקח ויועץ בסביבה). לקיחת אחריות עצמית משמע ללמוד להסתדר ולא להאשים את האחרים "בפשלות" שלך. זהו, מתברר, מתכון של התפתחות עצמית מעולה. משהו שחסר כלכך להרבה מהילדים שלנו. לפעמים במתכוון או מדאגת יתר או מצורך בשליטה "בעיניים". ההורה אינו משחרר. הילד אינו מתנסה בסיטואציות חשובות ומבגרות בחייו(בכרוניקה הנכונה). חישבו על כך, כשילד מחיל את צעדיו הראשוניים הוא נופל בתהליך זה פעמים רבות, בחיים לא שמעתי על תופעה שתינוק החליט שבגלל שהוא נופל כלכך הרבה פעמים הוא מפסיק לנסות ללכת. זהו שיעור לכולנו, להבין, שיש דברים "שמתוכנתים" בצורה מסוימת ולכן בסופו של תהליך הזאטוט ילמד ללכת.(כל אחד בקצב שלו).

כשיש תופעה כמו דברים שהילד היה אמור כבר להתנסות בו בעשור הראשון לחייו הוא מתנסה בעשור בשלישי לחייו. נוצר פער עצום שמתבטא בביטחון עצמי ירוד, מתבטא בדימוי עצמי נמוך ועוד תופעות נלוות כגון: דיכאון!!!!

 

חוסר הצלחה יכול להיתפס ככישלון ויכול להיתפס כלמידה כ-מה לא נכון לאותו הרגע הנתון!

 

תופעת "העדר" המדאיגה. להיות כמו כולם, במקום לחפש בעצמנו את הייחודיות שלנו. את אותו צד כלכך כשרוני ומיוחד. המחשבה שרוב ההתנהלות שלנו תלויה ב- מה יחשבו האחרים?! מה כולם יגידו?! גורמת לנו להימנע מכל כך הרבה התנסויות עד כי היכן שהוא בדרך אנחנו מפתחים אף פחד וחרדה ב-להתנסות בכך.

 

בחברה מתוקנת בה כל אחד מבין כי יש בו משהו ייחודי ושונה מהאחר, מביא אותו להבנה ולהפנמה המתבקשת, לקבל בראש ובראשונה את עצמו וכמובן לקבל את השוני אצל האחר. במקום להוקיע את "השונה" מוצאים בו כי מיוחד וייחודי ויחד עם זאת, הוא גם חלק מהכלל.

 

ככל שנשקיע ב'פרט' מחד ובקבוצתיות מאידך. נפנים את קבלת האחר ב-קבוצה\חברה\קהילה. נלמד את הילדים שלנו את סוד האדם, כיונק חברותי, וכבן אנוש בר דעת עם חמלה ואהבת האחר.

ככל שניתן לילדים שלנו להתנסות בדרכים רבות, בדרכים שלהם עם ההכוונה שלנו. נעביר להם מסר, שהתנסות זה דבר חשוב והכרחי. התנסות יש בה תהליך של למידה ולכן, בתהליך זה נלמד מה נכון עבורנו ומה לא(מה שעובד נאמץ, מה שלא עובד נשים בצד במקום לראות בו כישלון). התנסות הכרחית זו לצמחיה ולבניית ביטחון עצמי. מציאת הייחודיות האישית, למידה כי לכל אחד יש משהו מיוחד, שעושה אותו מי שהוא ועושה אותו שונה מהאחר. ההפנמה שמותר שדברים לא יצליחו על הניסיון הראשון(התמקדות במילה ניסוי) ולא בטוח שבניסיון השני ו..השלישי וכן הלאה('תומס אדיסון' המציא את נורית הלהט לאחר שניסה מעל 1000 ניסויים שונים). רצון עז סקרנות והתמדה כל אלו יכולו מולדות בכל ילד ברגע שיצא אל אוויר העולם. הסביבה הקרובה שלו יכולה לאפשר ליכולות אלו לפרוח אצלו או, יכולה "לסרס" אצלו אותם בכל אותן אמירות: לא, זה  מסוכן! לא לגעת! אסור! ועוד ועוד אמירות מסרסות שממיתות יכולות נפלאות אלו אצל הילד.

 

 

אהבתם? מוזמנים לשתף, לפדבק ולשלוח לחברים שלכם.

אם אתם מעוניינים לקבל עוד מאמרים, קצרצרים, מוכווני טיפול בילדים ומתבגרים, אתם מוזמנים להכניס  את פרטיכם ל"דיוור הישיר" ותקבלו את העדכונים "חמים מהתנור".

 

 

להתייעצות ראשונית ולקביעת סדרת אימון: 050-9006596

או באמצעות פניה ישירה דרך האתר. www.facebook.com/riki.coach.nlp

 

אתם יכולים למצא אותי גם בפורטל הבא:  http://www.coaches.co.il/